Ida Pandur: kako se vaša tvrtka može pripremiti za novu generaciju interneta?

| Tech |

Ida Pandur

Zagreb će u lipnju po prvi puta biti domaćin međunarodne konferencije o web3 - novoj generaciji interneta i srodnih tehnologija poput blockchaina, NFT-a i metaversea - koja obećava revoluciju fizičkih i digitalnih poslovnih modela. Na koji način će web3 utjecati na svakodnevno poslovanje, te kako se za to pripremiti, samo su neke od tema o kojima smo razgovarale s Idom Pandur, CEO Near Balkans Huba i članicom organizacijskog tima nadolazeće Web3 Tales konferencije koja će se održati 1-2. lipnja u Muzeju suvremene umjetnosti.

Što predstavlja pojam web3?

Web3 predstavlja revoluciju u načinu na koji će internet i ekonomija oko interneta funkcionirati u nadolazećem razdoblju. Web1 je bio web koji smo koristili devedesetih kada smo mogli pristupiti internet stranicama koje je netko napravio i konzumirati sadržaj, ali ga nismo mogli stvarati. Web2 je web koji je baziran na dvosmjernoj komunikaciji i gdje smo mi kao korisnici mogli stgvarati sadržaj kroz blogove, društvene mreže i sl. Međutim, iako većinu sadržaja stvaraju korisnici, vlasništvo nad sadržajem i korist od prodaje oglasnog prostora, i na kraju, moć, imaju centralne organizacije poput facebooka. Web3 je internet u kojem je ključna promjena u smjeru što je bazirana na ekonomiji u kojem oni koji pridonose, dobivaju korist od toga. Npr. čitate portal, kreirate sadržaj na društvenoj mreži, dajete svoje podatke za oglašavanje, vi ste vlasnici podataka kao korisnik i imate pravo na udio u prihodu ili neke druge benefite. Web3 omogućuje ponovno decentraliziranu redistribuciju moći.

Na koji način će web3 transformirati poslovanje i trebaju li se tvrtke već početi pripremati?

Web3 će napraviti veliku promjenu u načinu na koji firme posluju, ja jednaki način na koji je to napravio i web2. Od toga da će poslovanja morati postati transparentnija, jer na blockchainu i u pametnim ugovorima se stvari ne mogu mijenjati i sve je javno vidljivo, do toga da će se otvoriti novi biznis modeli i mogućnosti zarade oko web3, nastat će ubrzano nove web3 firme koje će pomagati u transformaciji tradicionalnim poslovanjima, kreirat će se cijeli novi sloj radnih mjesta.

Organizacijski tim WEB3 Tales

Možeš li nam navesti primjere praktičnih primjena blockchaina, NFT-ova ili metaversea koji su tebi osobno najzanimljiviji?

Osobno mislim da je ono što je Nike napravio s RTFKT-om jedna od najboljih studija slučaja primjene web3 za brandove do sada. Kombinacijom s web3 kompanijom i kreiranjem cijelog novog business modela i narativa oko phygital pristupa (NFTevi i tenisice koje se s njima mogu dobiti, ali i drugi merch, košta i oko 3000$ - zamislite da ušetate u dućan i potrošite 3000$ na nešto odjednom, makar i da dobijete 10 tenisica :)). Nike je već sada uspio doći do toga da ima u svojoj grupi novi brand za nove generacije čiji se potencijal procjenjuje da bi mogao biti veći od Jordan branda, a za reference, Jordan brand je star 26 godina, i vrijednost mu je 10 milijardi dolara.

Što misliš kakvu sve primjenu će NFT imati?

NFTeve možemo gledati kao ključ ili ulaznice u određene sfere ili benefite i u tom kontekstu vidimo da bi mogli imati najširu primjenu. Primjerice NFT može biti umjetničko djelo, ali isto tako može predstavljati udio i vlasništvu nekretnine, glazbenog dijela, broda, auta i sl. Može također predstavljati digitalnu odjeću, ali i otključati pravo na fizički komad robe ili na seriju komada, pa tako može funkcionirati i kao subscription. Nadalje, NFT može biti dio loyalty sistema koji omogućava svima koji sudjeluju u istom sistemu dobivanje benefits na skupljenim NFTevima, ili razmjenu istih. Zamislite da svoje neiskorištene avio milje možete pretvoriti u NFT i prodati nekom kome baš ta količina nedostaje za idući status. NFT služi i kao dokaz vlasništva, ulaznica na evente, dokaz sudjelovanja na određenom događanju, suvenir, članstvo u klubu itd. Jednostavno, on je tool koji može imati nebrojeno use casova u stvarnom životu i zato ga vidimo kao najbitniji dio web3 koji će omogućiti širokom spektru korisnika da se uključe u novu ekonomiju oko weba3.

Što bi savjetovala tvrtkama koje tek počinju istraživati web3 i žele se uključiti? Na koji način mogu napraviti tranziciju iz web2 u web3?

Da krenu u to s eksperimentima, osjete što je web3 i onda krenu razrađivati dugoročnu strategiju integracije web3 u svoje poslovanje i izradu business modela oko toga.

Koliko ima žena u web3 industriji? Kakva je situacija u HR?

Web3 je još uvijek industrija kojom dominiraju muškarci. Zato što je web3 baziran na novim tehnologijama i na rizičnijoj reputaciji, žene su malo opreznije oko prelaska u te vode. Samo 13% web3 kompanija ima osnivačice. Samo 3% ima isključivo ženske timove. U Hrvatskoj nema puno web3 kompanija, još manje je onih kojima upravljaju žene. Ali imamo nekoliko pozitivnih primjera poput ChainSafea koji je akvizirao NodeFactory, a koji je osnovala Belma Gutlić, koja je sada potpredsjednica inženjerstva u toj globalnoj organizaciji. Ili Marina…. Iz Osijeka koja je osnivačica Recrypta. Mi u NEAR Balkanu isto imamo žensko vodstvo. Ja vodim Hub, kolegica Sally je CEO našeg prvog web3 proizvoda tekuna, a Rahela je marketing lead za Hub. Tako da ima pozitivnih primjera, i mislim da na tome trebamo graditi bazu za dalje.

Po čemu se Web3 Tales konferencija razlikuje od ostalih konferencija?

Web3 Tales je prva specijalizirana web3 konferencija namijenjena široj poslovnoj publici i izvan samog web3 svijeta. Ono po čemu je posebna je što je u organizaciji 100% žena, čak 50 članica Udruge Alice in Blockchains volontira u organizaciji ovog velikog eventa. Također, prva konferencija na ovim prostorima koja će ujedno imati i dediciranu NFT izložbu poznatih svjetskih NFT umjetnica što se idealno uklapa u sam program konferencije i sam prostor - Muzej Suvremene umjetnosti. A i sama konferencija će imati integirane web3 elemente u sebi. Tako da mislim da bez pretjerivanja možemo reći da je ovo unique event na našim prostorima.

WEB3 Tales

Tko sve dolazi na Web3 Tales?

Web3 Tales je konferencija koja će konceptom, temama i ukupnim programom pokriti široka područja za sve one koje zanimaju web3, blockchain, NFTs, metaverse u ponajviše poslovnoj primjeni usmjerenoj na krajnje korisnike. Bit će odlična prilika za networking i dijeljenje znanja između lidera iz web2 i web3 industrija, ali i šire. Sve koje zanima kako web3 učiniti novim dijelom poslovanja svoje kompanije, ovo je idealna prilika.