Zagreb će u lipnju po prvi puta biti domaćin međunarodne konferencije o web3 - novoj generaciji interneta i srodnih tehnologija poput blockchaina, NFT-a i metaversea - koja obećava revoluciju fizičkih i digitalnih poslovnih modela. Na koji način će web3 utjecati na svakodnevno poslovanje, te kako se za to pripremiti, samo su neke od tema o kojima smo razgovarale s Idom Pandur, CEO Near Balkans Huba i članicom organizacijskog tima nadolazeće Web3 Tales konferencije koja će se održati 1-2. lipnja u Muzeju suvremene umjetnosti.
Što predstavlja pojam web3?
Web3 predstavlja revoluciju u načinu na koji će internet i ekonomija oko interneta funkcionirati u nadolazećem razdoblju. Web1 je bio web koji smo koristili devedesetih kada smo mogli pristupiti internet stranicama koje je netko napravio i konzumirati sadržaj, ali ga nismo mogli stvarati. Web2 je web koji je baziran na dvosmjernoj komunikaciji i gdje smo mi kao korisnici mogli stgvarati sadržaj kroz blogove, društvene mreže i sl. Međutim, iako većinu sadržaja stvaraju korisnici, vlasništvo nad sadržajem i korist od prodaje oglasnog prostora, i na kraju, moć, imaju centralne organizacije poput facebooka. Web3 je internet u kojem je ključna promjena u smjeru što je bazirana na ekonomiji u kojem oni koji pridonose, dobivaju korist od toga. Npr. čitate portal, kreirate sadržaj na društvenoj mreži, dajete svoje podatke za oglašavanje, vi ste vlasnici podataka kao korisnik i imate pravo na udio u prihodu ili neke druge benefite. Web3 omogućuje ponovno decentraliziranu redistribuciju moći.
Na koji način će web3 transformirati poslovanje i trebaju li se tvrtke već početi pripremati?
Web3 će napraviti veliku promjenu u načinu na koji firme posluju, ja jednaki način na koji je to napravio i web2. Od toga da će poslovanja morati postati transparentnija, jer na blockchainu i u pametnim ugovorima se stvari ne mogu mijenjati i sve je javno vidljivo, do toga da će se otvoriti novi biznis modeli i mogućnosti zarade oko web3, nastat će ubrzano nove web3 firme koje će pomagati u transformaciji tradicionalnim poslovanjima, kreirat će se cijeli novi sloj radnih mjesta.
Možeš li nam navesti primjere praktičnih primjena blockchaina, NFT-ova ili metaversea koji su tebi osobno najzanimljiviji?
Osobno mislim da je ono što je Nike napravio s RTFKT-om jedna od najboljih studija slučaja primjene web3 za brandove do sada. Kombinacijom s web3 kompanijom i kreiranjem cijelog novog business modela i narativa oko phygital pristupa (NFTevi i tenisice koje se s njima mogu dobiti, ali i drugi merch, košta i oko 3000$ - zamislite da ušetate u dućan i potrošite 3000$ na nešto odjednom, makar i da dobijete 10 tenisica :)). Nike je već sada uspio doći do toga da ima u svojoj grupi novi brand za nove generacije čiji se potencijal procjenjuje da bi mogao biti veći od Jordan branda, a za reference, Jordan brand je star 26 godina, i vrijednost mu je 10 milijardi dolara.
Što misliš kakvu sve primjenu će NFT imati?
NFTeve možemo gledati kao ključ ili ulaznice u određene sfere ili benefite i u tom kontekstu vidimo da bi mogli imati najširu primjenu. Primjerice NFT može biti umjetničko djelo, ali isto tako može predstavljati udio i vlasništvu nekretnine, glazbenog dijela, broda, auta i sl. Može također predstavljati digitalnu odjeću, ali i otključati pravo na fizički komad robe ili na seriju komada, pa tako može funkcionirati i kao subscription. Nadalje, NFT može biti dio loyalty sistema koji omogućava svima koji sudjeluju u istom sistemu dobivanje benefits na skupljenim NFTevima, ili razmjenu istih. Zamislite da svoje neiskorištene avio milje možete pretvoriti u NFT i prodati nekom kome baš ta količina nedostaje za idući status. NFT služi i kao dokaz vlasništva, ulaznica na evente, dokaz sudjelovanja na određenom događanju, suvenir, članstvo u klubu itd. Jednostavno, on je tool koji može imati nebrojeno use casova u stvarnom životu i zato ga vidimo kao najbitniji dio web3 koji će omogućiti širokom spektru korisnika da se uključe u novu ekonomiju oko weba3.
Što bi savjetovala tvrtkama koje tek počinju istraživati web3 i žele se uključiti? Na koji način mogu napraviti tranziciju iz web2 u web3?
Da krenu u to s eksperimentima, osjete što je web3 i onda krenu razrađivati dugoročnu strategiju integracije web3 u svoje poslovanje i izradu business modela oko toga.
Koliko ima žena u web3 industriji? Kakva je situacija u HR?
Web3 je još uvijek industrija kojom dominiraju muškarci. Zato što je web3 baziran na novim tehnologijama i na rizičnijoj reputaciji, žene su malo opreznije oko prelaska u te vode. Samo 13% web3 kompanija ima osnivačice. Samo 3% ima isključivo ženske timove. U Hrvatskoj nema puno web3 kompanija, još manje je onih kojima upravljaju žene. Ali imamo nekoliko pozitivnih primjera poput ChainSafea koji je akvizirao NodeFactory, a koji je osnovala Belma Gutlić, koja je sada potpredsjednica inženjerstva u toj globalnoj organizaciji. Ili Marina…. Iz Osijeka koja je osnivačica Recrypta. Mi u NEAR Balkanu isto imamo žensko vodstvo. Ja vodim Hub, kolegica Sally je CEO našeg prvog web3 proizvoda tekuna, a Rahela je marketing lead za Hub. Tako da ima pozitivnih primjera, i mislim da na tome trebamo graditi bazu za dalje.
Po čemu se Web3 Tales konferencija razlikuje od ostalih konferencija?
Web3 Tales je prva specijalizirana web3 konferencija namijenjena široj poslovnoj publici i izvan samog web3 svijeta. Ono po čemu je posebna je što je u organizaciji 100% žena, čak 50 članica Udruge Alice in Blockchains volontira u organizaciji ovog velikog eventa. Također, prva konferencija na ovim prostorima koja će ujedno imati i dediciranu NFT izložbu poznatih svjetskih NFT umjetnica što se idealno uklapa u sam program konferencije i sam prostor - Muzej Suvremene umjetnosti. A i sama konferencija će imati integirane web3 elemente u sebi. Tako da mislim da bez pretjerivanja možemo reći da je ovo unique event na našim prostorima.
Tko sve dolazi na Web3 Tales?
Web3 Tales je konferencija koja će konceptom, temama i ukupnim programom pokriti široka područja za sve one koje zanimaju web3, blockchain, NFTs, metaverse u ponajviše poslovnoj primjeni usmjerenoj na krajnje korisnike. Bit će odlična prilika za networking i dijeljenje znanja između lidera iz web2 i web3 industrija, ali i šire. Sve koje zanima kako web3 učiniti novim dijelom poslovanja svoje kompanije, ovo je idealna prilika.