XD Xenia Design i Twins odabrani kao predstavnici Hrvatske na Mercedes Benz Fashion Weeku Ljubljana

| Fashion |


Hrvatski dizajneri na Fashion Weeku Ljubljana

Prošle subote u Zagrebu održan je casting za predstojeći Mercedes Benz Fashion Week Ljubljana te sastanak timova Ljubljane i Zagreba na kojem je dogovoreno gostovanje hrvatskih dizajnera na MBFWLJ te obratno.

Ovo nije prva suradnja modnih projekata Zagreba i Ljubljane u proteklih par godina, a posljednje je gostovanje Loredane Bahorić i Tomislava Bahorića na MBFWLJ. Fashion Week Zagreb je također posrednik u predstavljanju dizajnera Ivanmana koji će ove sezone ponovo nastupiti i u Zagrebu. 

MBFWLJ započeo je svoju novu priču posljednje dvije godine, pod kreativnim vodstvom Saše Radoviča velikog reanimatora slovenske modne scene, koji je svojevremeno bio i kreativna sila sjajnog projekata Modna Jana.

O novim projektima, suradnjama i svojim modnim iskustvima razgovarali smo s njim u susret nadolazećeg tjedna mode.

Saša Radovič

Posljednje dvije godine s veseljem čitamo o oživljavanju slovenske modne scene pod nazivnikom Mercedes Benz Fashion Week Ljubljana ! Nosi li ovaj naziv neke specifične obaveze prema Vama kao organizatoru te koje su mu beneficije?

Mercedes Benz Fashion Week Ljubljana, je premium licencni događaj za ljubitelje i poznavatelje mode, na kojem sudjeluju dizajneri iz Slovenije, regije te strani dizajneri. MBFWLJ je otvorio vrata prepoznatljivosti već mnogim modnim imenima, a na rasporedu je naša četvrta edicija. Bogat program uključuje modne performance, video projekcije, fotografske izložbe, okrugle stolove te prisustvo stranih medija.

Prije svega, namjera nam je podići nivo konotacije pojma moda, koja nije samo zabavna preokupacija i nepotreban trošak, već kreativno stvaranje koje potiče ekskluzivnost, različitost, umjetničke aspekte i čaroliju trenutka, ako to mogu reći. Ovosezonska edicija ima 19 sudionika iz Slovenije i regije.


Vaš kreativni rukopis prepoznat je i van granica Slovenije, a o vašim projektima priča se s velikim uzbuđenjem. Odakle crpite inspiraciju te koliko ste godina u ovom poslu?

Sa svojim kreativnim timom smo prva događanja kreirali 1993 godine. Svaki project bio je priča za sebe, nosio unikatnu poruku, različitu energiju i naravno duh onog vremena u kojem se odvijao. Oduvijek smo koketirali s inovacijom, pogledom u budućnost, uključivanjem mladih i svježih ideja. Oduvijek su me inspirirale lijepe umjetnosti, vizualni sadržaji, film, kazalište, trendovi koji su tražili nove vizualni identitet.

Nekoliko godina povukli ste se s modne scene, barem što se tiče Vaše uloge u organizaciji modnih evenata. Jeli bila riječ o zasićenju ili nespremnosti scene na Vaše modne vizije?

U stvari nisam, samo sam se bavio njenim drugačijim oblicima. Posvetio sam se stvaranju “lifestyle” revije D, koja je prilog dnevne novine Delo, a kasnije i internet portal istog žanra. S modnom scenom ostao sam u kontaktu s odabranim projektima, kao naprimjer performansima u umjetničkim galerijama, povezivanjem mode i umjetnosti. Posljednji veliki projekt na kojeg sam ponosan je događanje u sklopu Europske priestolnice culture, Maribor 2012. – međunarodni project Radar koji je uključivao sjajnu retrospektivu francuskog kreatora Kodžija Tatsune (Koji Tatsuno). Sva odjeća s izložbe je direktno s naše izložbe u Umjetničkoj galeriji Maribor putovala u stalnu postavu u Costume Institut u Tokio!

Kako ocjenjujete stanje na slovenskoj modnoj sceni? Funkcionira li ona osim u kreativnom i u proizvodnom te prodajnom segmentu?

Tako kao na svim modnim scenama u državama van glavne svjetske modne karte, gdje nema prijenosa kreativnih ideja u masovnu proizvodnju pod okriljem velikih korporacija. One kod nas više ne postoje. Nažalost, sva je tekstilna industrija propala, polako se stvaraju nove kompanije koje još nisu dobile pravi poticaj. Razlog je naravno financijske prirode, velika konkurentnost na svjetskom tržištu, jeftina radna snaga u slabo razvijenim dijelovima svijeta... S druge strane postoji krug onih koji cijene kreativnost i dobar dizajn, koji svojom kupnjom domaćeg proizvoda, podupiru kreatore te im omogućavaju da lako stvaraju i dalje. Bez velike ljubavi prema kreiranju i optimističnog pogleda u budućnost, volje i ustrajnosti, jednostavno ništa ne bi bilo moguće.

Svjetska modna imena po Vašem ukusu?

Poštujem i divim se mnogim modnim dizajnerima, onim već preminulim modnim imenima te onima koji kreiraju suvremenu modnu scenu. No da ostanem na domaćem terenu, naklonio bih se dvjema Slovenkama koje stvaraju i žive van Slovenije: Lara Bohinc koja oblikuje i kreira nakit i dodatke te Nataša Čagalj koja trenutno vrlo uspješno kreira za Ports 1961.

Izdvojite nam imena slovenske modne scene na koje treba obratiti pozornost.

Svoje kreacije će od 4. do 6. aprila na MBFWLJU predstaviti: Draž, Cliché, Akultura, JSP, Sens, Terra urbana, Marjeta Grošelj, Tanja Zorn, Sofia Nogard, Susnyara, Kaja Julia Hrovat, Young@Squat, Peter Movrin i Natasa Persuh. Odavno pratim Hrvatsku scenu, etabliranim dizajnerima se pridružuju nova imena te se predstavljaju na različitim platformama. Veze su se stvarale za vrijeme cijelog mog modnog stvaranja. Na MBFWLJU do sada su nastupili Dioralop, Madame Demode, Charlie Design i Tomislav Bahorić, a sada nam u goste dolaze TWINS i XD Ksenije Vrbanić, u sklopu suradnje s Hrvatskim projektom Zagreb Fashion Week/ Cro a porter. S Tihanom Harapin Zelepugin, veže nas dugogodišnja suradnja i prijateljstvo.

Što nam pripremate za aprilsku ediciju?

Predstavljamo do sada najveći broj sudionika. Pored predstavljanja novih kolekcija, veselim se dolasku posebne gošće, gospođe Simonette Gianfelici, nekad znane manekenke i muze velikih imena svjetske modne scene, a danas jedne od najboljih “Talents Scouts” te autoricom modne platforme Who’s on next. Za vrijeme trajanja dešavat će se formalna i neformalna druženja ljudi iz struke i izvan nje. Velika skupina kreatora i sudionika ponovo će se susresti na petom izdanju MBFWLJU, u Listopadu 2017., u Cankarjevom domu, slovenskom hramu kulture, za koji već pripremam program kao programski i kreativni direktor projekta.