Danas je svjetski dan tjestenine

Tjestenina

Povodom svjetskog dana tjestenina, kojeg obilježavamo na današnji dan, 25. listopada već 19 godina zaredom, nije loše obnoviti znanje o jednom od najdražih i najrasprostranjenijih jela na svijetu – o tjesteninama. Glavna svrha ovog dana je educirati javnost o prednostima konzumiranja tjestenine te pobuditi dodatnu želju za uživanjem u ovoj namirnici, koja čini glavnu okosnicu zdrave mediteranske prehrane.

Osim što se dokazalo da su tjestenine zdrave, one omogućavaju održivu proizvodnju, ukusne su i cjenovno pristupačne, a pored svega, dokazano je da ne debljaju. Na Svjetski dan tjestenina stručnjaci za prehranu i nutricionisti podijelili su svoje znanje o visokoj hranjivoj vrijednosti tjestenine te njenoj prilagodljivosti različitim nacionalnim kuhinjama i kulturama diljem svijeta, kao i o niskom utjecaju njene proizvodnje na okoliš.

Recept: tjestenina s kestenjem
Tjestenina s umakom od kestena

Zahvaljujući tjestenini duže ostajemo siti

Tjestenine, posebno ako ih jedemo al-dente, imaju nizak glikemijski indeks, koji dijeli namirnice u skladu s porastom šećera u krvi nakon njihove konzumacije. Hrana s niskim glikemijskim indeksom se u našem tijelu probavlja dulje vrijeme te pomaže regulirati razinu šećera u krvi, pri čemu se osigurava da se energija oslobađa postupno, a time sprečava fluktuacija razine šećera u krvi i čuva organizam od brojnih zdravstvenih problema i pretilosti. Tjestenine zbog niskog glikemijskog indeksa imaju blagi učinak na naš šećer u krvi. Osiguravaju dulji osjećaj sitosti, što je dobro za naše nepce, ali i za naš opseg struka.

Znanstveno utemeljene spoznaje

Krajem 2015. godine u Milanu je održan peti Svjetski kongres na temu tjestenina. Na njemu je sudjelovalo dvadesetak znanstvenika i zdravstvenih stručnjaka iz devet zemalja te su predstavljeni najnoviji rezultati istraživanja na području tjestenine kao zdrave prehrane. U vrijeme kada je svijet sveprisutan problem pretilosti i dijabetesa, jela s tjesteninom i druge namirnice s niskim glikemijskim indeksom mogu značajno pomoći u kontroli razine šećera u krvi i težine, osobito kod osoba s prekomjernom težinom. Glikemijski indeks je čimbenik koji utječe na aktivnu vrijednost hrane bogate ugljikohidratima. Tjestenina ima nizak glikemijski indeks, osobito ona od cjelovitih žitarica, koja sadrži više vlakana. Mnoge kliničke studije potvrđuju da je pretilost uzrokovana viškom kalorija i bez ugljikohidrata. Mnoge kliničke studije potvrđuju da je pretilost uzrokovana viškom unosa kalorija u organizam, a koje možemo konzumirati i unositi i bez ugljikohidrata. Dugoročno uspješne dijete moraju biti izbalansirane, s naglaskom na potrebnom unosu zdravih ugljikohidrata, proteina i masti. Sva navedena tri makronutrijenta moraju bit u ravnoteži, jer su neophodni za stvaranje pretpostavki zdravog i uravnoteženog organizma, života. Osim toga, dijeta siromašna ugljikohidratima ne može biti sigurna, pogotovo na duge staze.


S tjesteninom u borbu protiv šećerne bolesti

Zbog niskog glikemijskog indeksa, tjestenina se pokazala korisna kod oboljelih od dijabetes tipa 2. Nova istraživanje o prehrani, koja se temelje na namirnicama biljnog podrijetla bogatih ugljikohidratima, potvrdila su da mogu poboljšati zdravlje osoba s dijabetesom tipa 2. Sudionici istraživanja jeli su puno neprocesiranih, ili minimalno procesiranih ugljikohidrata - primarno od voća, krumpira, graha i cjelovitih žitarica – a koji su takvim tipom prehrane poboljšali svoj nivo šećera u krvi.

Jeste li znali?

  • Upravo zbog svoje proteinske strukture, tjestenina ima relativno nizak glikemijski indeks - između 36 i 51 (na ljestvici od 100).  
  • Znate li da glikemijski indeks za spaghette iznosi 46, dok je taj indeks kod kuskusa 65, kod bijele riža je 73, a za kuhani krumpir iznosi 82?
  • Što je niži glikemijski indesk, to smo dulje siti, a u našem se tijelu oslobađa više energije.

5 dobrih razloga za uživanje u tjestenini:

1. Tjestenine su dobre za tebe, i dobre za planet. Imaju važnu ulogu kod uravnotežene i zdrave prehrane, a njihova proizvodnja osigurava dugoročno održivi razvoj.

2. Tjestenine su tisućljetna osnova mediteranske prehrane.

3. Tjestenine osiguravaju potrebnu energiju. Njihovom konzumacijom dulje ćete biti siti.

4. Tjestenine dokazano ne debljaju.

5. Tjestenine su ukusne i okupljaju ljude, obitelji za stolom.


Slični članci: