Odakle dolaze svi ti stereotipi o ženama?

| Lifestyle |

Suknja/hlače by Jelena Mijailović

Jelena Mijailović je marketinška i komunikacijska stručnjakinja i jedna od osnivačica hrvatskog ogranka LeanIn udruge koja promiče prava žena. Njen motiv priključivanja LeanInu je jer joj je dosta da joj drugi govore da nešto ne može.

LeanIN

„Ne možeš, pa ti si žensko!“ - ma nemoj mi reći?! Da se razumijemo: da, ja sam žensko. Da, ja se osobno dosta uklapam u stereotipno viđenje “ženskice”, ali to me nikada, ali nikada nije spriječilo da napravim što god sam htjela iako me je okolina puno odgovarala od toga. Iako sam se morala svađati, okretati očima i aktivirati protočnost u ušima.

Ali ono što mene posebno uzrujava je kada divne, pametne, vrijedne i ambiciozne žene odustanu od svojih želja i snova ili prebace fokus i kažu ”Ne mogu pa ja sam žensko”. E, tada sam bespomoćna jer mi se čini što god im ja, tu na kavi, kao prijateljica argumentirala, stvarnost me pobija jer im “svi” drugi govore kako bi se jedno žensko trebalo ponašati i izgledati, što treba ohrabriti, a što osuditi.  Jeste li i vi ti koji sudjelujete u hranjenju stereotipa? Ako jeste, imam par molbi za vas...

Ako su mediji ogledalo realnosti, zamolila bih vas koji radite u medijima te nam tu stvarnost prezentirate, da malo revidirate kako izgleda „kutak za žene“ na portalima i medijima uopće. Za promatrača s neke druge planete, mi žene ratujemo protiv celulita i kilograma, kuhamo, roditelji smo, informiramo se o ljepoti i zdravlju, ocjenjujemo tko se kako obukao i pratimo tračeve o poznatima. Hoćete li otvoriti neku novu temu, neku od onih koje jesu naša realnost? Hoćete li pozvati „u goste“ i neku poslovnu ženu osim uobičajenih 5 (koje jesu apsolutno zaslužile reflektore) ne bi li čuli još nečiju perspektivu?  Hoćete li  kada obrađujete light teme istaknutih pojedinki skrenuti s uobičajenih pitanja i zatražiti od njih neki relevantan i konkretan savjet jednako kako ga tražite od (na primjer) vizažistica? Pitajte ih nešto drugo, pitajte ih više, dovedite neke druge dame u goste! Možemo tako mijenjati sliku o političarkama, o poslovnim ženama, o znanstvenicama, doktoricama, istaknutim ženama iz javnog života… te izbjeći stereotipizaciju o pojedinim zanimanjima.

Ako je advertising plastična kirurgija stvarnosti, pozivam vas koji sjedite u agencijama i nosite kapu voditelja marketinga da ženama pokažete sliku onoga što zaista žele biti i da im pokažete malo poštovanja. I sama se bavim ovim poslom, pa znam da je žongliranje stereotipima najjednostavniji i često učinkovit način da postignemo cilj, pokažemo problem i rješenje. Možemo li to bolje? Možemo li nekada prikazati ženu u „tradicionalno muškim“ a muškarca u „tradicionalno ženskim“ ulogama? Marketinški stručnjaci često mogu izazvati određene kulturne norme pa i o tome kako se predstavljaju žene. I što je najbolje – ima puno primjera koji su pokazali da je to način koji će povećati reputaciju brenda, a donosi i dobre (prodajne) rezultate uz milijune pregleda i online i PR buzz kreiran oko oglašavanja. U proteklih par godina niz veoma jakih brandova poput Alwaysa, Verizona, Pantena… se odlučio potaknuti diskusiju o tome kako su žene izložene stereotipima. Možemo li i mi slijediti taj trend?

Always kampanja usmjerena protiv stereotipa o ženama

Ako je feministički pokret taj koji nam omogućava jednakost, molim čistokrvne obrazovane feministice da imaju još malo strpljenja za običan svijet kako bi jednakost istinski (za)živjela. Iako se slažem da je izgubljeno previše vremena, neke promjene dolaze korak po korak. Pitak primjer za to je pokušaj preobraćanja nekoga da počne živjeti zdravim životom. Ako ste mu rekli da se treba stidjeti sebe jer zapali cigaretu, popije više od preporučene čaše vina, jede fast food i kojekakvo drugo smeće i da od danas izvoli živjeti jedući brokulu, domaću piletinu i izvorsku vodu, a na kruh da ni ne pomišlja, ako ste ga napali i osudili jer je imao svoje viđenje zdravijeg života od onog koji trenutačno živi, eksperiment vam je vjerojatno pobjegao glavom bez obzira, hoda po svijetu i govori da ste luđakinja dok udvostručuje broj popušenih cigareta od nervoze. Drage feministice, znam da imate plemenite namjere, ali nemojte svojatati riječ feminizam jer neće je ukaljati oni koji je ne razumiju i ne provode na apsolutno ispravan način koji se uči na filozofskom fakultetu (koji oni nisu pohađali)! Vodite taj rat koji nam je svima sveti, ali ako je ikako moguće bez civilnih žrtava da bi nam svima bilo bolje! I dajte šansu i običnim smrtnicima da budu feministi!

Ako su društvene mreže i komentari na portalima platforma na kojima se može slobodno govoriti, onda vas molim da svi skupa obratimo pažnju što pričamo. Kada sljedeći put opalite preko neke starlete, pripišete etiketu nekome pa makar ona bila i pozitivna, komentirate s podsmjehom trepavice novoizabrane predsjednice ili samo napišete „žensko, a….“, sudjelujete u učvršćivanju stereotipa. Pozivam vas da se suzdržite i da dati nam prostor koristite za širenje neke pozitivnije energije. Govor mržnje i nazivanje žena s čijim se odabirima ne slažete kur…ama, neće donijeti ništa dobro niti vama, niti njoj, a naročito ne ženskom rodu.

Ako sve dolazi iz obitelji, onda vas pozivam da budemo veoma oprezne prije nego muža sljedeći put nazovemo ženetinom ili babom jer komentira odnose u vašoj obitelji, kćeri u šali kažemo da si nađe bogatog dečka „il bu prala suđe i peglala cijeli život“ ili pak sinu kažemo da ne cmizdri kao neka curica. Još važnije nego to je da ih odgajamo da ne postoje isključivo muški i ženski poslovi ili uloge i da ih potičemo da budu što god žele biti. Što god! 

…Jer svaka od nas može biti pokretač promjene.

„Ne možeš jer si žensko!“ -  molim vas da svi radimo na tome da uklonimo stereotipe koji ovaj argument čine validnim. Prihvaćam samo da možda nemamo fizičku snagu kao muškarci. U tom slučaju ćemo im omogućiti da budu džentlmeni i pomognu nam s tim teškim koferom u kojemu je 7 pari cipela i 2 kg šminke (to nas je stereotip naučio), ali zato možemo sve ostalo. I ako si žena, svojim profesionalnim i privatnim postupcima ne budi drugoj ženi vuk, lisica ili neka druga zvijer već se zapitaj što ja mogu napraviti da ovom našem velikom čoporu bude bolje?! I napravi to.