8 ključnih savjeta za govornike

Svima nam je poznato kako je Michelle Obama održala odličan govor podrške svome mužu, američkom predsjedniku Baracku Obami, no što kažu stručnjaci za odnose s javnošću? Kažu da je Michelle bila gotovo savršena, a da je to zasigurno zaslužan tim ljudi oko nje.

Kritike su gotovo minorne, a da je Michelle bila pravi hit dokazuje i ludilo koje je vladalo na društvenim mrežama tijekom njenog govora, 28.003 tweetova u minuti je skoro duplo nego je postigao Mitt Romney prije nje. Kakva bi bila Michelle bez kvalitetne pripreme ne znamo, ali čini se kako je položila sve bitne stavke kvalitetnog govora.

Sljedeći i vježbajući nekoliko jednostavnih koraka s lakoćom ćete održati kvalitetan govor i natjerati masu da vas sluša.

1. Dobro držanje. Držite ramena  zabačena natrag te glavu i bradu visoko. Time ostavljate dobar prvi dojam, dojam o samopouzdanju i stječete prvu naklonost slušatelja/gledatelja. Dobro držanje je prvi i najvažniji korak svakog govora, ako svojim prvim dojmom ne zadobite povjerenje, teško ćete  će te ga zaraditi naknadno.

Recimo, prva dama  SAD-a ovaj je dio odradila odlično.

2. Koristite ruke i geste. Dosadni govornici drže ruke zalijepljene za tijelo i ne koriste ih kako bi naglasili bitno. Nervozni govornik ima zatvorene šake te ruke vješa  na odjeću. Kvalitetan govornik koji pršti samopouzdanjem koristi ruke kako bi ilustrirao poantu svoje priče. Vaše lice govori više od tisuću riječi i emocije i snaga najbolje se očitavaju na vašem licu. Korištenje gesta i naglašavanje rukama daju veći kredibilitet vašoj priči, odnosno pokazuje kako i sami vjerujete u ono što govorite te ste uživljeni u ono što pričate.

Michelle Obama često je koristila ruke kako bi naglasila bitno, no rijetko ih je podizala iznad stalka tako da je ovaj korak odradila vrlo dobro.

Michelle Obama

3. Budite jasni i glasni. Nemoguće je govoriti previše glasno kada držite govor, naravno, nikako nemojte vikati, no probajte govoriti toliko glasno da vas osobe u zadnjem redu vrlo dobro čuju. Vrlo je važno da ne govorite prebrzo i da ne gutate slova, isto tako vaš govor bi trebao biti oslobođen pretjeranih lokalnih izraza i naglasaka.  Nikako nemojte pričati jednolično, u jednom tonu, već naglašavajte bitno s tonskim amplitudama u govoru.

Obama nije imala problema s glasnoćom govora iako nije pričala preglasno, a u jednom trenutku kada je govorila o svojim kćerima pukao joj je glas, no to je bio jedan osobni trenutak koji je samo pojačao snagu njenog govora pa je i ovaj dio odradila s vrlo dobrom ocjenom.

4. Kontakt očima. Oči su ogledalo duše i kada držite govor vrlo je važno da pokušate ostvariti kontakt očima s publikom. Prilikom govora, svoju pažnju raspoređujte po dvorani i probajte skoro svaku osobu barem u jednom trenutku pogledati u oči. Ako ljudi znaju da ih gledate, obratiti će puno veću pozornost na vas i željeti će vam dati do znanja da vas slušaju. Na taj način dobiti ćete i povratnu informaciju s gestama poput klimanja glave.

5. Budite kratki. Uvijek ostavite publiku da želi čuti još. Najgora kritika koju možete dobiti je da ste pričali više nego je bilo dovoljno. Recite sve što želite, ali nemojte previše objašnjavati, već podijelite točno onoliko koliko je dovoljno da se shvati poanta.  Kada govorite zanimljivo i kratko ljudima se čini da ste pričali još kraće, a ako pretjerate činiti će se da pričati duplo više nego ste stvarno govorili.

6. Budite izravni. Winston Churchill je jednom rekao: "Ako imate nešto važno za reći, ne pokušavajte biti suptilni ili naročito pametni. Recite poantu, onda se vratite i ponovite poantu, a zatim se vratite i po treći put i recite poantu. E to je strašan dojam ". Možda se ne slažemo u potpunosti s Churchillom jer ipak tri puta je previše, ali slažemo se da se treba držati poante, a ne ići u širinu.

7. Pričajte o onome što ljude zanima. Nitko nema koristi od toga da pričate o onome što nikoga ne zanima ili da prodajete proizvod koji nitko ne želi kupiti. Naravno, znajte što želite reći, ali nemojte previše inzistirati na onome što je dobro za vas, a što ljudi ne žele čuti.

8. Zaključak na kraju. Uvijek završite s nečim moćnim na kraju, sa snažnom porukom – bio je savjet pokojnog Steva Jobsa, a mi se definitivno slažemo. Takozvano „zakucavanje“ na kraju ostavlja ljude koji vas slušaju pod dojmom. Ono što ste rekli zadnje svi će zapamtiti kao poantu cijelog vašeg govora.

Neki ljudi su rođeni govornici te ove savjete slijede s lakoćom, nekima, onim malo sramežljivijim i zatvorenijima treba pak dosta vježbe. Ako ste u ovoj drugoj skupini, prije svakog govora vježbajte i ponavljajte si ove savjete te vježbajte govor pred ogledalom i pred vašom „kućnom“ publikom.


Slični članci: