Pravila ponašanja na treningu za početnike

#dANAs.nazdravlje by Ana Gruica

Ana Gruica diplomirana je glumica, strastvena ljubiteljica sportova i zdravog načina življenja. Apsolventica je specijalističkog diplomskog studija na Kineziološkom fakultetu u Splitu - smjer rekreacija i fitness.


Ana Gruica

Rujan ili listopad je savršen mjesec za početak nekon trenažnog ciklusa. Nikako nije pogodno, kao što radi velika večina naročito žena, početi sa treningom u proljeće kako bi postigli razultate za nadolazeće ljeto. Još važnije je osvrnuti se na motiv treninga. Naravno da je estetika veliki motiv i razumljivo je da u svijetu konzumerizma izgled važan, ali još važniji motiv bi trebao biti kako se netko osjeća u svojoj koži. Stoga bi se trebalo trenirati i brinuti o svom tijelu tijekom cijele godine. Naročito kad znamo blagodati treninga protiv bezvoljnosti i depresije. Nije za vraga da i sami doktori psihijatri predlažu tjelovježbu kao dio terapije svojim pacijentima. 

  1. Tenisice:

Oprema je, iako naoko, bezvezna stavka, zapravo gotovo ključna. Vidjela sam ljude u svakakvim izdanjima. Od „starki“ tenisica na nogama, do gumenih šuškavaca, i tone šminke na licu.

Prvenstveno je bitno da kupite nove, udobne tenisice. Ne neke stare, iznošene, za otpad. One su iznošene i već su poprimile sve anomalije vaših stopala (krivog zagaza, izbačene zdjelice, krivog stava tijela itd.) Nove tenisice ne moraju biti skupe ili razvikanih brendova, ali moraju biti udobne, anatomski pogodne, prilagođene vježbanju, i ono najvažnije, moraju biti samo za vježbanje jer higijena je iznimno bitna. Ako ne želite da drugi hodaju ulicama, po pasijem izmetu, a potom po mjestu na kojem se vi istežete, nemojte ni vi to isto raditi.

  1. Odjeća:

Pamuk je prvi i osnovni materijal koji je poželjan pri vježbanju. Naravno da svi novi ženski bodyi, topovi i trenerke imaju i elastina koji je prihvatljiv. Ali likri i plastici nije mjesto na vježbačkim terenima. I ono najvažnije. Ne dopustivo je nositi odjeću više puta, koliko god bili uvjereni kako se niste znojili i kako je odjeća čista. Naime, kakav je to trening na kojem se niste oznojili i kakva je to odjeća za koju mislite da je nosiva više puta na treningu?! Iako će mnogima biti čudno što pišem ovaj dio, pišem ga upravo zato jer sam naišla u zadnjih 12 godina vježbanja na koješta.

  1. Ručnik:

Nositi ga sa sobom, polagati na sprave i brisati ih iza sebe. Zamislite kad bi svi ljudi koji treniraju taj dan i u kontaktu su sa određenom spravom, zaboravili ručnik. Je li možete uopće zamisliti te mirise i količine pomiješanog znoja?! Stoga budite korektini i ne radite što ne želite da drugi rade vama.

  1. Tekućina:

Ukoliko ne želite dehidrirati svoje mišiće pa čak i kolabrirati na prvim treninzima, svaki novi vježbač mora imati tekućinu pri ruci. Poželjna bi bila vlastita bočica koju ćete, pomalo bedasto, nositi sa sobom svugdje. Nakon nekog vremena boca će vam „srasti“ s rukom i vi ćete jednostavno, prirodno uvijek piti i paziti na unos tekućine.

  1. Higijena:

Jako je bitno shvatiti da je higijena ključna u treningu. Kako vama, tako i ljudima oko vas koji dijele s vama trenažni prostor. Ne korisitite agresivne deodorante jer začepljuju pore, kao ni parfeme kojima u kombinaciji sa znojem mnogima mogu izazivati povračanje. Naravno, postoje ljudi pojačanog i intezivnijeg mirisa, kao i horomonalni disbalansi (kao u mom primjeru nakon poroda) koji su normalni i prirodni. Ali vjerujte mi na riječi, itekako je jasno kad je riječ o prirodi, a kad o nehigijeni. Ženama bih svakako preporučila da ne nose make – up za vrijeme vježbanja. Pa kako mislite da će vam se lice znojiti, i znoj kapati niz čelo, ako imate puder na licu?! Začepljene pore i trening ne idu zajedno.

  1. Vrste treninga:

Danas se nudi takav spektar vježbanja da se čovjek lako može zbuniti i čak i demotivirati pri izboru. Važno je dobro razmisliti i razlučiti što očekujemo od vježbanja. Kondiciju, skidanje kilograma, dobivanje mišićne mase, zabavu, opuštanje, istezanje, boravljenje u prirodi, rješavanje stresa... Ili svega toga po malo. Postoje grupni treninzi, individualni treninzi, vodeni, na otvorenom, u zatvorenom, treninzi za relaksaciju itd. U svakom fitness centru postoje instruktori koji bi vam trebali rado pomoći u snalaženju i odabiru. O ovoj temi više u sljedećoj kolumni.

  1. Instruktori:

Jako je važno da shvatite da u svakom fitness centru postoje ljudi zaduženi i PLAĆENI da vama budu na usluzi. Slobodno pitajte, informirajte se i tražite da vam pomažu i asistiraju pri izvođenju vježbi. U koliko su neljubazni, vi samo besramno i dalje tražite da vam pomažu jer su oni plaćeni vašim novcem. Dakle, to im je posao. Nažalost, kod nas vrlo često rade ljudi koji u svoje radno vrijeme vode personal treninge, i time dodatno zarađuju, u čemu ne vidim nikakav prblem dok god su ljubazni prema „običnim“ vježbačima. Što se tiče grupnih treninga, tu ćete vjerovatno dobiti motiviranijeg instruktora jer su najčešće plaćeni po postotoku. Dakle, u interesu im je vaš ponovni dolazak. Što se, pak, tiče samostalnih treninga na otvorenom obaveno se informirajte o rutama ukoliko se to radi o biciklizmu, trčanju ili planinarenju. Ako vam nije u interesu da vas traže helikopteri GSS-a.

  1. Izvođenje vježbi:

Iako se ne može opisati u ovako kratkom pasusu, ono najbitnije je tzv.“osjećanje“ mišića. Ukoliko pomnije pogledate svaku spravu, uočiti ćete na svakoj spravi jasno nacrtanu grupu mišića koju pojedina sprava stimulira. Važno je pri izvođenju vježbe, vizualizirati određeni mišić i točno njega aktivirati. Ključ vježbanja su misli. Iako je uvriježeno mišljenje da je vježbanje za tupane, pokazalo se upravo supratno. Pravi uspjeh u vježbanju su postigli oni ljudi koji su imali jaku volju, veliku upornost, vrhunsku koncentraciju i moć vizualizacije. Često na treningu vidim gospođe ili gospodu koji vježbaju, a paralelno „kuhaju ručak“ ili „mijenju gume“ dok vježbaju. I čude se kako nemaju rezultate, razočarano pričaju prijateljima kako je teretana bezveze, a ne razumiju da je problem čuči u njima. Na treningu treba biti prisutam sada i odmah. Od prve i zadnje minute. Čak i na samom zagrijavanju prije početka vježbanja ili nakon. I tada je potrebno duboko disati i zamišljati kako se vaše tijelo isteže i priprema za napor.

  1. Broj treninga:

I kod broja treninga ljudi se često gube jer nemaju točnu viziju što i na koji način žele nešto postići. Po mom skromnom mišljenju, ako želite prave promjene i pomake, ispod četiri treninga ne može se niti razmišljati. No nemojmo generalizirati. Itekako broj i intezitet imaju veze i s godinama. Naravno da npr.gospođa od 50 – ak godina neće krenuti odmah sa šest treninga tjedno. Važno je slušati svoje tijelo. Važno je znati prepoznati premorenost. Vježbati uvijek malo preko zone ugode i komfora. Za napraviti pomake u vježbanju morate biti pomalo i mazohist. Uživati u svojoj maloj boli i pomacima granica koje bol nosi sa sobom. Ukoliko vam je dosadno baviti se samo sa jednom aktivnošću, poželjno je kombinirati aktivnosti kako vam se ne bi dogodilo zasičenje. Npr.trčanje, brzo hodanje, dva puta grupni trening i teretana ili sve moguće varijacije na temu.

  1. Prehrana:

Prehrana, prehrana, prehrana... Ključna riječ za postizanje uspjeha. O prehrani detaljnije nekom drugom prilikom, s obzirom da je to uistinu ogromna i neiscrpna tema pokušati ću sažeti ovaj pasus u nekoliko riječi. NIŠTA bez reducirane, kontrolirane i zdrave prehrane. Kako energetski, tako i estetski.

Iskreno vam želim da u ovu jesen uđete dobro prikladno odabranog treninga, tj. prikladne vrste rekreacije i da vam tjelovježba postane dugoročno, cijeloživotno putovanje, a ne sprint na kratkoj stazi. 


Slični članci: