Izbjegnite zamke emocionalnog prejedanja

Prazne i loše kalorije mogu imati štetan učinak na naše raspoloženje
Prazne i loše kalorije mogu imati štetan učinak na naše raspoloženje

Jeste li se nekad zapitali zašto nam je neka hrana u određenom trenutku manje ili više privlačna? Osim osobnih preferencija i različitih ukusa, odgovor leži i u našem raspoloženju, odnosno emocionalnom stanju u kojem se nalazimo.  Ne samo da biramo hranu u skladu s raspoloženjem, nego i hrana koju unosimo utječe na ono kako se osjećamo. Ključnu ulogu ovdje ima serotonin, neurotransmiterska kiselina koja je između ostalog, zaslužna za osjećaj sreće, mentalne opuštenosti, ali i reguliranja osjećaja gladi. Kada je izlučivanje serotonina  u tijelu smanjeno, osjećamo se umorno i mrzovoljno. Prirodni način za povisivanje serotonina je unos ugljikohidrata koji pospješuju proizvodnju serotonina. Zbog tog procesa osjećamo zadovoljstvo dok jedemo kolače ili čokoladu. No, takva visoko prerađena hrana može imati štetne posljedice na naše tijelo i to ne samo zbog rizika debljanja.

Prema mnogim istraživanjima postoji snažna veza između prehrane bogate prerađenom i masnom hranom (šećer, brašno i svi proizvodi napravljeni od njih) kao i pretjerana upotreba biljnih ulja bogatih omegom 6, kao što su sojino, kukuruzno i suncokretovo ulje koji se nalaze u velikom broju industrijskih prerađevina) i depresije.

Istraživanja pokazuju da postoji veza između depresije i prehrane bogate masnom i prerađenom hranom
Istraživanja pokazuju da postoji veza između depresije i prehrane bogate masnom i prerađenom hranom

Takva hrana vrlo se često povezuje i s terminom "hrane za dušu", odnosno one za kojom posežemo onda kada smo nesretni ili kada trebamo ispuniti neke emocionalne praznine.  Prema knjizi  „The Serotonin Power Diet“ autorica Judith J. Wurtman i Nine T. Frusztajer, ključnu ulogu i u ovom slučaju ima serotonin, Proizvodnja serotonina u tijelu ovisi i o godišnjim dobima, pa tako zimi (većina se ljudi puno više deblja zimi, a manje u proljeće ili ljeti) kada je manje danjeg svijetla i jedemo više da održimo osjećaj sreće i opuštenosti. Iako vam sve ovo vjerojatno izgleda kao začarani krug, ipak postoji rješenje. Naime, da bismo pospješili proizvodnju serotonina ne moramo se hraniti samo jednostavnim ugljikohidratima koji su najčešće krcati šećerima i koji dugoročno imaju zaista opasne učinke na naše fizičko i mentalno zdravlje.

Nisu svi ugljikohidrati jednaki pa tako jedenje kompleksnih ugljikohidrata kao što su žitarice od cjelovitog zrna, riža i zobena kaša koje se probavljaju znatno dulje od jednostavnih ugljikohidrata i samim time produljuju osjećaj sitosti, mogu biti odlični saveznici u borbi protiv kilograma, ali i mrzovolje. 

Kompleksni ugljikohidrati odgađaju osjećaj gladi
Kompleksni ugljikohidrati odgađaju osjećaj gladi

Slični članci: